2014. szeptember 29., hétfő

Jiaozi (饺子)

A hétvégén az I. Konfuciusz Intézetek Napját ünnepeltük Szegeden a Dugonics téren. Ezen a rendezvényen volt alkalmam önkéntesként részt venni a lebonyolításban, és szerintem a lehető legjobb helyre osztottak be segítőnek, azaz a Kínai Nagy Fal Étterem szakácsa mellé. Itt az érdeklődőkkel egy híres kínai ételt, jiaozit készítettünk.
Én életemben először tavaly holdújévkor készítettem el ezt az ételt, és most eszembe jutott, hogy a receptjét még nem tettem fel ide. Ez az a módszer, ahogy én készítem. A kínaiak annyiban készítik másképpen, hogy a tésztából egy olyan vékonyabb sodrófányi vastagságú csíkot formáznak és azt felszeletelik, szórnak rá egy kis lisztet, azzal megmozgatják kicsit, kézzel lelapítják (de nem túlságosan), és egyesével nyújtják a köröket ezekből sodrófával.
Holdújévkor lehet belerejteni egy-egy jiaozibe pénzt, vagy datolyát. Aki a datolyát megtalálja, annak az új év olyan édes lesz, mint a datolya, aki pedig a pénzt találja meg, az gazdagságot várhat az elkövetkezendő egy évben.

Jiaozi (饺子)

Hozzávalók
Tésztához:
- 50 dkg liszt + egy kevés a tészta kinyújtásához
- 2,5 dl víz

Húsos változathoz:
- 40 dkg darált sertéshús (ez a kínai kel mennyiségével megegyező arányban csökkenthető. Én nem csökkentettem, így kb. 4 batyunyi kimaradt)
- ízlés szerint kínai kel (én mivel mindkettő tölteléket megcsináltam, vettem egy viszonylag nagyot, és mivel a másikhoz egy kisebbet ír a recept, így a nagyból egy kisebb kínai kelnyit felhasználtam a zöldséges töltelékhez, a többit ehhez adtam hozzá)
- 1 vékony szál póréhagyma, megmosva és apróra vágva
- 5 cikk fokhagyma, megtisztítva és apróra vágva
- diónyi gyömbér, megtisztítva és apróra vágva
- csipet só
- 2 ek kínai rizsbor (vagy sherry)
- 2 ek világos szójaszósz
- 1 tk szezámolaj
- fél dl víz

Zöldséges változathoz:
- egy kisebb fej kínai kel vagy kelkáposzta, megmosva és vékony csíkokra vágva
- 1 vékony szál póréhagyma, megmosva és apróra vágva
- 5 cikk fokhagyma, megtisztítva és apróra vágva
- diónyi gyömbér, megtisztítva és apróra vágva
- csipet só
- 2 ek kínai rizsbor (vagy sherry)
- 2 ek világos szójaszósz
- 1 tk szezámolaj

Mártogatós hozzávalói ( a kínaiak van, hogy csak ecetbe mártogatják):
szójamártás
ecet
chili paprika
1 teáskanál pirított szezám olaj
gyömbér lereszelve
fokhagyma összenyomva

A lisztet elkeverjük a vízzel, és sima, kemény tésztát gyúrunk belőle. Letakarjuk egy nedves kendővel, és egy órán át pihentetjük.
Közben megcsináljuk a tölteléke(ke)t:
Húsos: A húst alaposan összedolgozzuk az összes többi hozzávalóval.
Káposztás: Olajon alaposan megpároljuk a káposztát (az alap recept azt mondja, hogy megpirítjuk, de én nem mertem nagyon megpirítani, hogy nehogy megkeseredjen) . Hozzáadjuk a gyömbért és fokhagymát. Összeforgatjuk, és 2 percig tovább kevergetjük. Hozzáöntjük az összes többi hozzávalót, és újabb 2 percig keverjük.
A tésztát kinyújtjuk ( minél vékonyabbra, kb. mint a derelyét) és egy kb. 7,5-8 cm szájátmérőjű bögrével, illetve ha van, ekkora pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk.
A korongok közepére teszünk egy-egy teáskanálnyi tölteléket, a tészta széleit fent összeillesztjük, majd alaposan összenyomjuk. Ezután kis hajtogatásokkal beredőzzük.

Elkészítés:
Főzés: Forraljunk fel legalább 3 liter vizet egy fazékban, amikor forrni kezd, tegyük bele a tésztatáskákat,és miután újra felforrt, öntsünk bele 1 bögre hideg vizet, várjuk meg, amíg a víz újra felforr, és öntsünk bele megint 1 bögre hideg vizet. Ezt ismételjük meg még egyszer, és amikor ezután a tésztatáskák feljönnek a víz felszínére , szűrőkanállal szedjük ki.
Sütés nyersen: Forrósítsunk fel egy vastag falú lábast, majd benne az olajat is. Tegyük bele a tésztatáskákat, süssük egy percig, majd öntsük fel fél deci vízzel, és azonnal tegyük az edényre a fedőt. Spriccelni fog! Legyen ezért az egyik kezünkben a vizes pohár, a másikban a fedő, és a víz beleöntése után, azonnal dobjuk rá a fedőt. – A másodikként sülő adagnál már nem trükköztem így, szerintem az is jó lett.
Sütés főzés után: A kifőzött jiaozi-ket megsüthetjük kiolajozott tepsiben sütőben. Egy másik megoldás szerint olajban serpenyőben is átsüthetjük őket. Ekkor figyeljünk rá, hogy hűljenek ki, és csöpögjön ki belőlük az összes víz illetve száradjon meg a tészta, különben nagyon megégethetjük magunkat! Én a sütőben sütést választottam ennél a variánsnál.
És igen, valóban elég az egy csipet só, mivel a szójaszósz sós, így az is ad neki egy kis sós ízt, valamint a mártogatósban lévő szójaszósz is elég intenzíven kiérződik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése